وزیرآموزش و پرورش مطرح کرد؛

ایران اسلامی در دوران تحریم‌های ظالمانه به‌وسیله کتاب با جهان صحبت کرد

وزیر آموزش وپرورش کتاب را یک راه ابتکاری جدید در راستای دیپلماسی سازنده دانست و گفت: ایران اسلامی در دوران تحریم‌های ظالمانه به‌وسیله کتاب با جهان صحبت کرد.

به گزارش خانه کتاب، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به اهمیت هفته کتاب و فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: هفته کتاب ابتکاری مهم است که تاثیرگذاری فرهنگی در راستای انسجام‌ اجتماعی دارد. این تاثیرات به طور ملموس قابل مشاهده است. در این هفته باید دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه کتاب را تبیین و به جهانیان معرفی کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف و طی همه سال‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت، تنها با کتاب توانست با دنیا صحبت کند. بنابراین زبان ما با جهان، علم است که به‌وسیله کتاب محقق می‌شود.

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود تاثیرگذاری جهانی آثار هنری هنرمندان و اندیشمندان و نخبگان علمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دوران تحریم‌های ظالمانه آن‌چیزی که باعث شد حرف ما در دنیا شنیده شود، کتاب بود. نقش آثار فرهنگی، هنری و کتاب در این زمینه بی‌بدیل بود و راه جدیدی را در دیپلماسی باز کرد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشحالیم که خوشبختانه تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار جهانی نتوانست مانع گسترش کتاب شود؛ در نتیجه حرف و پیام و پیغام ما ایرانیان با کتاب به جامعه جهانی صادر شد. ما در زمینه کتاب و مکتوبات کشوری غنی هستیم و همین مسئله موجب انتشار کتاب‌های متنوع شده که مایه‌ افتخار است.

صحرایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو دیپلماسی مبتنی بر کتاب را کاری خلاقانه خواند و ادامه داد: ایران بعد از انقلاب اسلامی شکوه‌مندترین کشور جهان در تولید علم و کتاب بوده است. اگر کشور عزیزمان ایران را به‌ نسبت تعداد جمعیت و کتاب‌های تالیف و منتشر شده، با سایر کشورها مقایسه کنیم به این عظمت پی خواهیم برد.

وی همچنین برخی از فعالیت‌های ترویجی وزارت آموزش و پرورش در حوزه کتابخوانی را چنین معرفی کرد: امسال وزارت آموزش و پرورش از طریق دفاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای هفته کتاب برنامه ویژه‌ای دارد. این برنامه از سالروز رحلت دانشمند گرانقدر مرحوم علامه محمدحسین طباطبایی آغاز می‌شود.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.